Na jakich zasadach zamawiający może dochodzić, w okresie trwania stanu epidemii COVID-19, roszczeń wobec wykonawcy związanych z nienależytym wykonywaniem umowy?
PYTANIE
Realizujemy zadanie wieloletnie (2019-2021 r.). W związku z przepisem art. 15r1 Tarczy 4.0, czy w przypadku rozwiązania umowy z wykonawcą robót z jego winy, można skorzystać z gwarancji należytego wykonania i wystąpić do ubezpieczyciela o wypłatę zabezpieczenia w wysokości 10%?
Czy musimy czekać, aż stan epidemii/stan zagrożenia ustanie i dopiero wtedy skorzystać z zabezpieczenia?
Pragnę zaznaczyć, że gwarancja ma swoją ważność i może ona wygasnąć przed ustaniem stanu epidemii, czy też stanu zagrożenia epidemicznego?
Co w przypadku, gdy zostaną naliczone kary za opóźnienia w realizacji zadania?
Czy można skompensować je z bieżącego wynagrodzenia (faktury za odebrane roboty) na podstawie noty?
Część opóźnień powstało przed okresem pandemii, a część w okresie trwania pandemii?
Należy zauważyć, że wykonawca na naszą prośbę nie przedłożył żadnych dowodów, o których mowa w art. 15r ust. 1 i 2 Tarczy 2.0.
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX