Na jakich zasadach pracodawca może wprowadzić dodatkowy składnik wynagrodzenia?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Tomaszewska Barbara
Odpowiedzi udzielono: 7 lipca 2023 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Pracodawca chciałby wprowadzić dodatkowy składnik/dodatek do wynagrodzenia. Pracownicy są wynagradzani stawką godzinową lub miesięczną. Pracodawca chciałaby dodatkowo wynagradzać pracowników, którzy pracowaliby w danym miesiącu dla konkretnego klienta i/lub na konkretnym projekcie. Miałaby to być dopłata 5 zł brutto do każdej godziny pracy - czyli jeśli pracownik pracowałby na danym projekcie lub dla danego klienta np. 10 h w miesiącu to otrzymałby dodatkowo 10*5 zł = 50 zł brutto. Dodam, że nie ma określonej grupy pracowników (działu, stanowisk...), której by to dotyczyło.

W jaki sposób można wprowadzić taki dodatek - czy jako premię regulaminową?

Jak określić te projekty lub klientów?

Jeśli jako premię, to czy wliczać należałoby ją do podstawy wynagrodzenia urlopowego i chorobowego?

Zasadą byłoby, że dodatek ten przysługiwałby za czas faktycznej pracy, czyli trzeba wypracować faktycznie te godziny aby mieć prawo do dopłaty 5 zł. Może być też tak, że nawet gdyby pracownik nie był chory/na urlopie, to nie miałby dodatku, ponieważ nie było w czasie jego choroby pracy dla danego klienta.

Czy taką premię można wprowadzić na określony czas?

Czy jeśli premia byłaby bez określonej daty obowiązywania, to w przypadku jej likwidacji należy wszystkim pracownikom wypowiedzieć warunki płacy lub zawrzeć porozumienia - nawet z pracownikami biurowymi, którzy nigdy nie dostaliby takiego dodatku?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX