Na jakich zasadach pracodawca może przyznać pracownikowi dodatek za dodatkowe czynności wykraczające poza zakres obowiązków w ramach ustalonego w umowie o pracę rodzaju pracy?
PYTANIE
W układzie zbiorowym obowiązującym u pracodawcy jest postanowienie "W celu wyeliminowania dodatkowego zatrudnienia stosuje się dodatkową premię stanowiącą rekompensatę za wykonywanie dodatkowych czynności, nie wchodzących w zakres normalnych obowiązków tj.za czynności wyraźnie różniące się charakterem i zakresem obowiązków od wyznaczonych w zakresie czynności na zajmowanym stanowisku.Do czynności, za które może być przyznana dodatkowa premia zaliczamy w szczególności:prowadzenie kasy i księgowości Pracowniczej Kasy Zapomogowo-Pożyczkowej lub związku zawodowego.Premia dodatkowa nie może być niższa niż 10 % najniższego wynagrodzenia publikowanego przez MPiPS."
Obecnie Kasę Zapomogowo-Pożyczkową prowadzi jeden z pracowników, a księgowość Związku Zawodowego inny.
Czy pracodawca może przyznać premię zarówno jednemu i drugiemu pracownikowi, czy tylko jednemu z nich? Jeśli obu, to czy w wysokości po 5% dla każdego z pracowników? Czy pracodawca może zliczyć kwotę premii do kosztów uzyskania przychodów?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX