Który organ, w przedstawionej sytuacji, powinien wszcząć z urzędu postępowanie w celu wyegzekwowania opłaty za uczestnictwo w systemie handlu emisjami gazów cieplarnianych?
PYTANIE
Firma posiadała zezwolenie starosty na uczestnictwo we wspólnotowym systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych wydane w 2006 r., a następnie zmieniane odpowiednio w latach 2009, 2010 i 2012. Na chwilę obecną kompetencje starosty przejął prezydent miasta na prawach powiatu (starosta posiadał swoje kompetencje do końca ubiegłego roku). W maju tego roku prowadzący instalację poinformował tutejszy organ o zaprzestaniu działalności instalacji powodującej emisję (zakład został zlikwidowany na terenie miasta, ale jego główna siedziba znajduje się w innej miejscowości). W związku z powyższym prezydent wydał decyzję stwierdzającą wygaśnięcie zezwolenia wydanego przez starostę. W tym miesiącu tutejszy organ otrzymał informację o opłatach wnoszonych przez prowadzących instalacje objęte systemem handlu uprawnieniami do emisji w związku z przyznaniem im uprawnień do emisji w okresie rozliczeniowym 2008-2012. Z przedłożonych informacji wynika, iż zakład, dla którego stwierdzono wygaśnięcie zezwolenia, zalega z opłatami za 2008 r. Podejmowanie czynności zmierzających do zastosowania środków egzekucyjnych (do czasu ich wygaśnięcia lub stwierdzenia bezprzedmiotowości) jest ustawowym zadaniem organów wydających zezwolenia.
W związku z powyższym, który organ - starosta czy prezydent - powinien wszcząć z urzędu postępowania egzekucyjne?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX