Kto zobowiązany jest rozliczać się z zakładem budżetowym ze zużycia wody?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Romaniuk Joanna
Odpowiedzi udzielono: 14 września 2021 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Nasz zakład jest samodzielną jednostką organizacyjną gminy działającą w formie jednostki budżetowej. W ramach zadań statutowych zobowiązani jesteśmy do zawierania umów i prowadzenia rozliczeń finansowych z odbiorcami wody i dostawcami ścieków. Na terenie naszej gminy istnieje budynek, którego właścicielem i zarządcą jest gmina. Do dnia 31.08.2021 r. ww. obiekcie prowadzone było centrum kultury, którego dyrektor miał zawartą z naszą jednostką umowę na dostarczanie wody. Rozliczenie odbywało się na podstawie wystawionej faktury. Od dnia 1.09.2021 r. w budynku (na pierwszym piętrze) prowadzone jest również samorządowe przedszkole, centrum kultury funkcjonuje na parterze. Budynek posiada jeden licznik główny wskazujący ogólne zużycie wody (nie ma technicznych możliwości założenia podlicznika).

Kto w świetle obowiązujących przepisów prawa zobowiązany jest rozliczać się z naszym zakładem ze zużycia wody (tj. poszczególne jednostki czy gmina jako właściciel i zarządca budynku)? Jeżeli możliwe jest rozliczanie się pomiędzy naszym zakładem a przedszkolem na podstawie noty księgowej (co sugerował nasz radca prawny) to w związku z powyższym jaki dokument powinien przedłożyć dyrektor przedszkola do naszej jednostki, który stanowiłby podstawę do wystawienia noty? Czy po otrzymaniu takiej noty przedszkole może refakturować centrum kultury? Co w tym przypadku z podatkiem VAT?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX