Kto powinien usunąć zalegające odpady na gruncie gminnym w sytuacji gdy firma X opuściła dzierżawiony teren pozostawiając odpady?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Nieaktualne, stan prawny na: 30 lipca 2021 r.
Autor odpowiedzi: Lecińska Monika
Odpowiedzi udzielono: 4 lutego 2020 r.

PYTANIE

Firma X prowadziła działalność polegającą na przetwarzaniu odpadów na dzierżawionym gruncie od gminy. Posiadała w stosunku do omawianego gruntu tytuł prawny (umowa dzierżawy zawarta pomiędzy gminą a firmą X). Firma uzyskała zezwolenie na przetwarzanie odpadów od starosty. Przedmiotowe zezwolenie zostało wygaszone - wydano decyzję na podstawie art. 48 ust. 2 ustawy z 14.12.2012 r. o odpadach (Dz.U. z 2019 r. poz. 701) – dalej u.o. - zezwolenie stało się bezprzedmiotowe. Na gruncie gminnym pozostały odpady, które nie zostały przetworzone. W umowie dzierżawy był zapis "Po zakończeniu obowiązywania umowy Dzierżawca zobowiązany jest zwrócić Wydzierżawiającemu Przedmiot dzierżawy w stanie niepogorszonym".

Kto powinien usunąć zalegające odpady na gruncie gminnym w sytuacji gdy firma X opuściła dzierżawiony teren pozostawiając odpady?

Który podmiot oraz na podstawie jakich przepisów powinien zostać zobowiązany do usunięcia odpadów?

Który organ powinien wydać decyzję w omawianej kwestii?

Kto pokrywa koszt usunięcia odpadów?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX