Kto powinien rozliczać delegacje pracowników?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Ziółkowski Paweł
Odpowiedzi udzielono: 25 lutego 2020 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Spółka A na podstawie umowy wynajmuje od Spółki B pracowników, którzy w Spółce B są zatrudnieni na podstawie umowy o pracę w wymiarze 1 etatu. Umowa o pracę Spółki B z pracownikiem zakłada wykonywanie prac na terenie trzech województw, które są konkretnie podane w umowie o pracę. Koszty zatrudnienia ponosi Spółka B i obciąża nimi Spółkę A na podstawie faktury VAT. Wynajęci pracownicy będą wykonywać prace montażowe (usługi budowlane) na terenie Polski, poza miejscem zamieszkania oraz poza miejscem siedziby Spółek A oraz B, bez możliwości codziennego powrotu do miejsca zamieszkania. Może zaistnieć sytuacja, że miejsce wykonywanej pracy będzie się zmieniać co 2 tygodnie, ale może również zaistnieć sytuacja, że pracownik będzie wykonywał pracę w danym miejscu przez np. 2 miesiące.

Czy wykonywanie pracy przez pracowników należy rozpatrywać w kategorii delegacji czy oddelegowania?

Która ze spółek jest stroną delegującą, jeśli mamy do czynienia z oddelegowaniem?

Czy jeżeli przyjmujemy, że pracownik jest wysłany w podróż służbową, kto powinien wystawić polecenie podróży służbowej i tym samym dokonać rozliczenia odpowiednich świadczeń, Spółka A czy Spółka B?

Czy jeśli Spółka A, to czy jest to dla niej koszt podatkowy?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX