Kto powinien rozliczać delegacje pracowników?
PYTANIE
Spółka A na podstawie umowy wynajmuje od Spółki B pracowników, którzy w Spółce B są zatrudnieni na podstawie umowy o pracę w wymiarze 1 etatu. Umowa o pracę Spółki B z pracownikiem zakłada wykonywanie prac na terenie trzech województw, które są konkretnie podane w umowie o pracę. Koszty zatrudnienia ponosi Spółka B i obciąża nimi Spółkę A na podstawie faktury VAT. Wynajęci pracownicy będą wykonywać prace montażowe (usługi budowlane) na terenie Polski, poza miejscem zamieszkania oraz poza miejscem siedziby Spółek A oraz B, bez możliwości codziennego powrotu do miejsca zamieszkania. Może zaistnieć sytuacja, że miejsce wykonywanej pracy będzie się zmieniać co 2 tygodnie, ale może również zaistnieć sytuacja, że pracownik będzie wykonywał pracę w danym miejscu przez np. 2 miesiące.
Czy wykonywanie pracy przez pracowników należy rozpatrywać w kategorii delegacji czy oddelegowania?
Która ze spółek jest stroną delegującą, jeśli mamy do czynienia z oddelegowaniem?
Czy jeżeli przyjmujemy, że pracownik jest wysłany w podróż służbową, kto powinien wystawić polecenie podróży służbowej i tym samym dokonać rozliczenia odpowiednich świadczeń, Spółka A czy Spółka B?
Czy jeśli Spółka A, to czy jest to dla niej koszt podatkowy?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX