Kto jest administratorem danych osobowych kierowników jednostek organizacyjnych gminy?
PYTANIE
Kto jest administratorem danych osobowych kierowników jednostek organizacyjnych gminy i gdzie należy przechowywać dokumentację dot. zatrudnienia kierowników - w jednostkach, którymi zarządzają, czy też w urzędzie gminy?
Co do zasady, za prowadzenie dokumentacji odpowiedzialni są pracodawcy (art. 94 pkt 9a i 9b Kodeksu pracy). Niemniej jednak wójt na mocy art. 30 ust. 2 pkt 5 ustawy o samorządzie gminnym odpowiedzialny jest za realizację czynności z zakresu prawa pracy kierowników jednostek organizacyjnych gminy. W literaturze wskazuje się, że czynnościami tymi są: czynności prawne (oraz inne działania) konieczne do powstania, ukształtowania treści i ustania indywidualnego stosunku pracy. Przykładowo wśród nich można wymienić: nawiązanie, zmianę treści i rozwiązanie stosunku pracy, wymierzanie kar porządkowych pracownikom zatrudnionym na podstawie umowy o pracę i powołania, żądanie złożenia oświadczenia majątkowego (art. 32 ustawy o samorządzie gminnym), przyjmowanie oświadczeń o prowadzonej działalności gospodarczej (art. 31 ustawy o samorządzie gminnym), udzielenie urlopu, przyznawanie odprawy rentowej, emerytalnej lub pośmiertnej. W myśl postanowień art. 31 ust. 1 ustawy samorządzie gminnym, wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy, którego jednocześnie jest kierownikiem. Dlatego też, pracownicy urzędu, wykonują w imieniu wójta szereg zadań, za które jest odpowiedzialny, a w urzędzie przechowywane są wszelkiego rodzaju dokumenty dotyczące spraw, za które jest odpowiedzialny, w tym dokumentacja pracownicza podległych mu osób (klasyfikacja JRWA 2120).
Biorąc pod uwagę powyższe, gdzie winny być przechowywane dokumenty dotyczące nawiązania i rozwiązania stosunku pracy z kierownikami podległych jednostek, udzielonych urlopów, wymierzonych kar, etc.?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX