Kiedy ZUS może zakwalifikować umowę o dzieło jako umowę zlecenia?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Nieaktualne, stan prawny na: 29 kwietnia 2018 r.
Autor odpowiedzi: Kostrzewa Piotr
Odpowiedzi udzielono: 21 kwietnia 2017 r.

PYTANIE

Zespół obsługi finansowo-księgowej obsługuje miejską budżetową placówkę doskonalenia nauczycieli, która działa od 2006 r. Z jej zadań statutowych wynika, iż została powołana w celu m.in. "prowadzenia różnych form doskonalenia i podnoszenia kwalifikacji zawodowych, umożliwiających uczestnikom rozwój wiedzy i praktycznych umiejętności (...)". Z osobami prowadzącymi szkolenia (w tym: warsztaty, wykłady, konferencje itp.) zawierane są umowy o dzieło, które nie podlegają tzw. ozusowaniu. Umowy te spełniają wszelkie warunki do tego, by zakwalifikować je jako umowy o dzieło. Te warunki są następujące:

1)

placówka:

a)

rok rocznie występuje do osób świadczących usługi edukacyjne z propozycją współpracy, zawierającą przedstawienie przez nich: autorskiego projektu szkolenia z uwzględnieniem:

- tematyki,

- formy realizacji (np. wykład, warsztat),

- głównych treści i celu,

- ilości godzin potrzebnych na jego przeprowadzenie,

2)

ankiety te diagnozują m.in. potrzeby szkoleniowe nauczycieli w kolejnym roku szkolnym. Pozwala to pracownikom placówki zweryfikować i dostosować propozycje tematyczne osób świadczących usługi edukacyjne do potrzeb zgłoszonych przez nauczycieli we wspomnianych ankietach,

3)

szkolenia odbywają się w części w siedzibie placówki, a w większości w różnych szkołach/placówkach na terenie miasta,

4)

w placówce co rok tworzonych jest 5 dwumiesięcznych ofert szkoleń w następujący sposób:

a)

pracownik placówki widząc, że odpowiednia ilość nauczycieli złożyła akces wzięcia udziału w danym szkoleniu, bądź dyrektor szkoły/placówki oświatowej złożył zapotrzebowanie dotyczące szkolenia rady pedagogicznej, kontaktuje się z osobą, która zadeklarowała jego przeprowadzenie i dokonuje z nią ostatecznych ustaleń dotyczących:

- treści szczegółowych danego jednorazowego szkolenia z nakierowaniem ich na to, jakie dzieło ma wykonać wykonawca (np. wykład autorski), określenie tego, co chce otrzymać zamawiający (co będzie jego rezultatem), konspekt szkolenia (do zweryfikowania przez zamawiającego), czas potrzebny do wykonania.

5)

wykonawca oświadcza każdorazowo w umowie autorskiej o dzieło (co poświadcza swoim własnoręcznym podpisem), że osobiście przygotował i opracował materiały dydaktyczne, zwane dalej utworami, do wykorzystania podczas wykonywania danego dzieła (np.: konspekt, prezentację, czy materiały dla uczestników). Honorarium autorskie z kolei otrzymuje za wykonanie zobowiązań podjętych wobec cdn.

6)

w szkoleniach (wykładach, warsztatach, konferencjach, kursach kwalifikacyjnych) organizowanych przez placówkę dominuje zasada sprawdzalności rezultatów. centrum dokonuje owej sprawdzalności: - w stosunku do szkoleń doskonalących rok rocznie poprzez pytania zawarte w ankietach rocznych wysyłanych do wszystkich szkół / placówek i otrzymywanych zwrotnie ankiet zbiorczych. - w stosunku do kursów kwalifikacyjnych na zakończenie każdego z nich, poprzez ankietę podsumowującą.

7)

każdorazowo to wykonawca ustala m.in.:

- ilość godzin szkolenia,

- termin realizacji,

- miejsce szkolenia (nie ma stałego miejsca prowadzenia szkoleń) i oczekuje uzgodnienia z pracownikiem cdn. Deklaruje też uzyskanie określonego rezultatu, co jest warunkiem zawarcia umowy o dzieło.

8)

przedmiot umowy zawieranej przez placówkę z wykładowcą ma niekiedy charakter powtarzalny w kolejnych edycjach danego szkolenia, kursu, ale wówczas zawierana jest przez zamawiającego z wykonawcą kolejna umowa. Kolejna edycja danego szkolenia nie dotyczy w żadnym przypadku tego samego odbiorcy i zawsze różni się w zakresie oczekiwań/efektów szkolenia.

Czy ZUS może podważyć w trakcie kontroli zasadność zawierania umów o dzieło z osobami prowadzącymi szkolenia i domagać się przekształcenia ich w umowy zlecenia podlegające oskładkowaniu?

Czy byłoby to zasadne?

Czy ZUS może domagać się odsetek za okres np. od 2010 r.?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX