Kiedy uzasadniona jest korekta faktury?
PYTANIE
Firma Kwiatkowskiego prowadzi m.in. sprzedaż wysyłkową. Ponieważ jest to sprzedaż wysyłkowa, a płatność jest dokonywana przelewem bankowym, nie jest wystawiany paragon. Kowalski korzysta ze zwolnienie z obowiązku wystawiania paragonów w tych przypadkach, o którym mowa w poz. 36 załącznika do rozporządzenia kasowego (tylko sprzedaż w sklepie stacjonarnym dokumentowana jest paragonami, gdy nabywcą jest osoba prywatna). Nierzadko zdarza się, że klient w formularzu zakupu (online) podaje wyłącznie imię i nazwisko oraz adres (nie podaje danych swojej firmy, w szczególności nie podaje NIP!), na które to dane następnie wystawiana jest faktura, a więc faktura jest wystawiana na osobę prywatną. Zdarza się jednak, że niekiedy po jakimś czasie, nawet po miesiącu klient zgłasza się do Kwiatkowskiego z żądaniem wystawienia faktury korygującej polegającej na zmianie nabywcy z przysłowiowego Kowalskiego na firmę Kowalskiego (z osoby prywatnej na firmę tej osoby).
Czy takie żądanie jest uzasadnione i Kwiatkowski ma obowiązek wystawiania faktury korygującej?
Zdarza się również, że przysłowiowy Kowalski w takich sytuacjach składa żądanie wystawienia faktury korygującej zmieniającej dane nabywcy z Kowalskiego (jako osoby prywatnej) na firmę żony Kowalskiego.
Czy takie żądanie jest uzasadnione i Kwiatkowski ma obowiązek wystawienia faktury korygującej? Jak ewentualnie miałaby wyglądać taka korekta - czy należy "wyzerować" pierwotną fakturę i wystawić nową na tego nowego/innego nabywcę czy wystarczy wystawić fakturę zmieniającą dane nabywcy, a więc jedną fakturę zamiast dwie?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX