Kiedy przy udzielaniu nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego lub edukacji prawnej nie odbiera się oświadczeń w przedmiocie uprawnienia do otrzymania pomocy od osób uprawnionych?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Nieaktualne, stan prawny na: 31 grudnia 2021 r.
Autor odpowiedzi: Wilk Jakub
Odpowiedzi udzielono: 24 listopada 2020 r.

PYTANIE

Artykuł 28a ustawy o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej stanowi: "W przypadku obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego, stanu epidemii albo wprowadzenia stanu nadzwyczajnego udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczenie nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego może odbywać się za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość oraz poza lokalem punktu. Do świadczenia pomocy stosuje się odpowiednio przepisy mające zastosowanie do osób, o których mowa w art. 8 ust. 8 u.n.p.p. Przepisu art. 4 ust. 2 u.n.p.p. dotyczącego składania oświadczeń nie stosuje się". Biorąc pod uwagę brzmienie § 4 ust. 2 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z 21.12.2018 r. w sprawie nieodpłatnej pomocy prawnej oraz nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego osoby, o których mowa w art. 8 ust. 8 u.n.p.p. składają oświadczenia staroście, w formie papierowej lub elektronicznej.

Czy w związku z powyższym, biorąc pod uwagę art. 4 ust. 1 u.n.p.p., nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej i cel ustawy zasadne jest pobieranie oświadczeń od osób uprawnionych?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX