Kiedy pracodawca może żądać zwrotu kosztów szkolenia?
PYTANIE
Pracownik przed podjęciem zatrudnienia dostał umowę, zgodnie z którą zobowiązał się podnieść swoje kwalifikacje zawodowe. Po zaliczeniu szkolenia podpisał umowę o pracę. Zgodnie z umową szkoleniową musi przepracować minimum 4 lata, a w przypadku rozwiązania umowy za wypowiedzeniem lub porozumienia stron (nieważne ile już przepracował) musi oddać całość kwoty - nazwane jako odszkodowanie. Pracownik po tygodniu pracy rozwiązał umowę za porozumiem stron.
Czy w tym wypadku musi zwracać kwotę za szkolenie? Ciężko nazwać tę umowę umową o podnoszenie kwalifikacji zawodowych, ponieważ umowa szkoleniowa jest maksymalnie na 3 lata, kwota zwrotu ustalona jest proporcjonalnie do końca okresu lojalki, a przy porozumieniu stron nie oddaje się kosztów szkolenia. Tu jednak mowa jest o odszkodowaniu, a pracownik faktycznie bardzo szybko rozwiązał umowę o pracę za porozumiem stron, więc może faktycznie można mówić o szkodzie pracodawcy. Z drugiej strony skoro pracodawca podpisał porozumienie stron to czy sam sobie nie wykluczył obowiązku zapłaty? Czy w ogóle zapis, że przy porozumieniu stron i tak trzeba oddać całość odszkodowania nie jest sprzeczny z przepisami?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX