Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w przypadku dodatkowych faktur na rzecz NFZ?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Ziółkowski Paweł
Odpowiedzi udzielono: 18 lutego 2020 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Spółka z o.o. prowadząca przychodnię, w której część wykonanych badań jest refundowana przez NFZ, dostała wytyczne, aby wystawić dodatkowe faktury tytułem: "Koszty świadczeń wynikające z rozporządzenia zmieniającego OWU Ambulatoryjna Opieka Specjalistyczna – Ambulatoryjne świadczenia diagnostyczne kosztochłonne" – stanowią one dodatkowe wynagrodzenie dla pielęgniarek, które świadczyły swoje usługi przy refundowanych badaniach. Na kwotę podaną na fakturze składa się wynagrodzenie netto pielęgniarki, składki społeczne, zaliczka na podatek dochodowy, oraz narzuty pracodawcy. Faktury są wystawiane z opóźnieniem i dotyczą usług wykonanych w poprzednich miesiącach. Zapłata za te faktury nie wpłynęła jeszcze na konto spółki. Dopłata do wynagrodzeń pielęgniarek natomiast jest naliczana oraz wypłacana zanim otrzymamy przelew od NFZ wraz z wypłatą wynagrodzeń za dany miesiąc z tytułu umów zlecenia bądź umowy o pracę. Dodatkowo pojawia się kwestia przełomu roku – faktury zostały wystawione 31.12.2019 r., usługi były świadczone w październiku, listopadzie i grudniu, natomiast wynagrodzenia wypłacono w styczniu 2020.

W jaki sposób powyższa sprzedaż i koszt z tytułu dopłaty do części wynagrodzeń pielęgniarek powinna być wykazana podatkowo?

Kiedy pojawia się obowiązek podatkowy?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX