Jakim zapisem w umowie możemy unormować kwestię podatku od nieruchomości?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Bartosiewicz Adam
Odpowiedzi udzielono: 29 lipca 2020 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Jesteśmy spółką z o.o. (100% udziałów jest własnością JST). Do 30 września 2019 w ramach swojej działalności prowadziliśmy schronisko dla bezdomnych zwierząt. Jednak działalność ta przynosiła wyłącznie straty na poziomie nawet kilkudziesięciu tysięcy rocznie. Zgromadzenie wspólników zdecydowało w ub. roku o przekazaniu schroniska stowarzyszeniu i na tę okoliczność została zawarta umowa dzierżawy przenosząca na stowarzyszenie bieżące koszty utrzymania obiektu (głównie tym media wg liczników i koszty bieżących napraw) oraz ustalono czynsz 1,00 zł netto miesięcznie za cały wydzierżawiany kompleks.

Niestety, pozostał nierozwiązany problem podatku od nieruchomości, ponieważ na podstawie takiej umowy nie było możliwości "refakturowania" tego podatku na dzierżawcę. W celu rozwiązania tego problemu negocjujemy z dzierżawcą zmianę formy współpracy na umowę nieodpłatnego użyczenia.

Jakim zapisem w tej umowie możemy unormować kwestię podatku od nieruchomości i w jaki sposób obciążać "biorącego w używanie" tym kosztem (faktura - i wtedy jaka powinna być zastosowana stawka VAT, czy inny dokument)?

Czy z tytułu zawarcia takiej umowy wystąpią jakieś zobowiązania podatkowe na gruncie podatku dochodowego i VAT po naszej stronie i po stronie, stowarzyszenia (niebędącego płatnikiem VAT)?

Czy zawarcie takiej umowy jest wystarczającym tytułem do "przepisania" liczników (mówiąc potocznie) na stowarzyszenie?

Czy w tej umowie można zawrzeć zapisy zobowiązujące stowarzyszenie do dokonywania bieżących napraw i konserwacji oraz ewentualnych remontów z powodów zdarzeń losowych?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX