Jakie skutki wywołuje oddelegowanie pracownika do USA?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Ziółkowski Paweł
Odpowiedzi udzielono: 3 kwietnia 2019 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Zakład pracy, który znajduje się na terenie Polski, oddelegował pracownika do pracy w USA od dnia 01.06.2014 roku na okres dwóch lat, a następnie okres oddelegowania został przedłużony na okres trzech lat. Do tej pory adresem zameldowania pracownika był adres Polski, natomiast adresem zamieszkania i korespondencyjnym był adres w USA. Nie była pobierana zaliczka na podatek dochodowy (zgodnie z umową ze Stanami Zjednoczonymi o unikaniu podwójnego opodatkowania), natomiast były pobierane składki ZUS. Pracownik zgłosił, że zmienia adres zameldowania na adres amerykański. Teraz na stałe będzie przebywał w USA. Jaki ma to wpływ na naliczanie podatku i składek? Do jakiego urzędu złożyć PIT-11 (z wykazanym przychodem nieopodatkowanym)? Jeśli składki mają być nadal naliczane, jaki wykazać NFZ na ZUS ZUA? Czy należy przedłożyć jakieś dodatkowe oświadczenia lub wnioski w US i ZUS?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX