Jakie skutki w VAT ma nieodpłatne przekazanie wydawnictw na reklamę przez instytucję kultury?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Nieaktualne, stan prawny na: 31 grudnia 2020 r.
Autor odpowiedzi: Andrzejowicz Marcin
Odpowiedzi udzielono: 23 maja 2019 r.

PYTANIE

Instytucja kultury wydala 500 sztuk wydawnictw. Wydając wydawnictwa ponosiła koszty wydruku (wartość netto z faktury 5000, podatek naliczony 1150 zł, od których odliczyła podatek naliczony VAT, oraz koszty praw autorskich na podstawie umów bezosobowych na kwotę 2000 zł brutto (bez podatku VAT). Obliczając koszt jednostkowy wydawnictwa, Instytucja zsumowała wszystkie poniesione koszty i podzieliła przez ilość wydanych egzemplarzy, tj. 500 szt. (5000+2000=7000/500=14 zł, jednostkowy koszt wytworzenia). 200 szt. instytucja przekazała na cele reklamowe (200*14=2800).

Czy od przekazanych wydawnictw na reklamę Instytucja kultury powinna odprowadzić podatek VAT należny, gdyż jednostkowy koszt wytworzenia przekracza 10 zł i instytucja kultury nie prowadzi ewidencji osób obdarowanych?

Czy instytucja kultury powinna odprowadzić ten podatek należny tylko od tych kosztów, od których ten podatek odliczyła tj. z faktur za wydruk wydawnictw (podatek należny VAT 1150 zł), a od kosztów z umów bezosobowych za prawa autorskie (2000 zł.) nie, gdyż tam podatku VAT nie ma?

Czy instytucja powinna odprowadzić podatek należny VAT w kwocie 644 zł? (2800*23%=644 )

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX