Jakie są zasady rekompensaty pracy w godzinach nadliczbowych pracowników samorządowych?
PYTANIE
Jednostka samorządowa (urząd miejski), w którym obowiązuje 3-miesięczny okres rozliczeniowy (kwartał kalendarzowy) zatrudnia pracowników w równoważnym systemie czasu pracy, ale też w podstawowym systemie czasu pracy.
W sytuacjach szczególnych pracownicy wykonują pracę w godzinach nadliczbowych oraz w porze nocnej jak również w niedzielę i święta. Na podstawie art. 42 ust. 4 ustawy o pracownikach samorządowych oraz regulaminu pracy, oświadczenie pracownika w przedmiocie wyboru rekompensaty (wynagrodzenie albo czas wolny) kierownicy komórek organizacyjnych powinni przekazywać do referatu kadr. Jednakże w praktyce w terminie do drugiego dnia roboczego po zakończeniu danego miesiąca kalendarzowego przekazywane są jedynie wnioski o wypłatę wynagrodzenia. Natomiast wnioski o odbiór czasu wolnego wpływają do referatu kadr do końca danego okresu rozliczeniowego.
W przypadku braku wniosku o wypłatę wynagrodzenia (po zakończeniu danego miesiąca) lub o odbiór czasu wolnego, dopiero po zakończeniu kwartału kalendarzowego, pracownik otrzymuje wynagrodzenie w wysokości wynikającej z angażu, z tym że w przypadku pracy w niedzielę i święta otrzymuje dodatek zgodnie z art. 151(1) § 1 pkt 1 Kodeksu pracy (tj. zgodnie ze stosownym przepisem regulaminu pracy). W związku z powyższym pracownicy urzędu przekraczają wymiar czasu pracy obowiązujący w danym okresie rozliczeniowym (kwartał kalendarzowy). Nadgodziny wynikają z przedłużonego dobowego wymiaru czasu pracy. Pracodawca uwzględnia obowiązek zachowania odpoczynku dobowego i tygodniowego. Czy powinno się także rozróżniać nadgodziny średniotygodniowe pracowników samorządowych, ewidencjonować i rozliczać?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX