Jakie obowiązki ma pracodawca względem pracownika, który pełni dyżur telefoniczny z domu?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Suchanowska Joanna
Odpowiedzi udzielono: 12 października 2020 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Pracownik (informatyk) pracuje codziennie w godzinach 8-16, sobota i niedziela dni wolne, okres rozliczeniowy 4-miesięczny. Pracodawca chciałby, aby ten pracownik pełnił w domu dyżur telefoniczny. Na stronie internetowej naszego banku podany jest numer telefonu służbowego tego pracownika i każdy klient, który ma problemy z bankowością lub inne problemy techniczne w tym zakresie, może telefonować na podany numer z prośbą o pomoc. Może się zatem zdarzyć, że w ciągu dyżuru pełnionego w domu, w danym dniu informatyk nie odbierze żadnego telefonu. A może się również zdarzyć, że pracownik odbierze np. 2 telefony jeden o godz. 17 (rozmowa będzie trwać 10 minut) i o godz. 19 (rozmowa będzie trwać 5 minut).

Czy czas tych rozmów, czyli 15 minut jest liczony jak nadgodziny?

Czy te 15 minut jest wliczane do czasu pracy, mimo że dyżur jest pełniony w domu?

Pracodawca chciałby wynagradzać pracownika stałą dzienną kwotą za czas pełnionego dyżuru, bez względu na to, czy odbierze telefon i pomoże klientowi, czy też nie.

Czy pracownik może pełnić taki dyżur tylko od godz. 16-21?

Czy może go pełnić np. do godz. 22, a pracodawca zrównoważy mu 11-godzinny odpoczynek i następnego dnia pracownik stawi się w pracy o godz. 9?

Jak zgodnie z prawem rozłożyć taki dyżur w sobotę i niedzielę, by zapewnić 35 h odpoczynek?

Drugi informatyk pracujący w godz. 7-15 miałby zamiennie pełnić dyżur.

Czy konieczne jest sporządzanie harmonogramów?

Czy może wystarczy tylko rozliczenie godzin po zakończonym miesiącu?

Czy dokładne warunki takiego dyżuru zlecić na piśmie?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX