Jakie obowiązki dotyczące VAT spoczywają na przedsiębiorcy w związku ze sprzedażą wraku pojazdu podmiotowi specjalizującemu się w obrocie uszkodzonymi pojazdami?
PYTANIE
Przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą wprowadził do ewidencji środków trwałych samochód osobowy zakupiony wcześniej (poza działalnością gospodarczą) na podstawie umowy kupna sprzedaży od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, a więc VAT nie podlegał odliczeniu. Samochód ten, wprowadzony do ewidencji i wykorzystywany do działalności opodatkowanej VAT, uległ wypadkowi. Ubezpieczyciel uznał, że naprawa samochodu jest nieuzasadniona, gdyż koszty naprawy przekraczają jego wartość i zaoferował możliwość sprzedaży pojazdu podmiotowi specjalizującemu się w obrocie uszkodzonymi pojazdami, który za pośrednictwem platformy internetowej złoży najkorzystniejszą ofertę zakupu pojazdu. Ubezpieczyciel natomiast wypłacił poszkodowanemu przedsiębiorcy różnicę pomiędzy wartością pojazdu w stanie nieuszkodzonym a otrzymaną zapłatą od kupującego uszkodzony pojazd. Z punktu widzenia poszkodowanego przedsiębiorcy doszło więc do dwóch transakcji: sprzedaży uszkodzonego samochodu osobie fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą (na podstawie umowy kupna sprzedaży, w której wskazana została cena) oraz otrzymania odszkodowania od ubezpieczyciela, który określił wypłaconą poszkodowanemu kwotę odszkodowania jako wartość brutto (zawierającą 23% VAT, gdzie wyraźnie zostało to wskazane).
Jakie obowiązki dotyczące VAT spoczywają na przedsiębiorcy w związku z zaistniałym zdarzeniem?
Czy od tych transakcji powinien zostać odprowadzony VAT?
Co w sytuacji, jeżeli samochód od razu po wypadku zostałby zdjęty z ewidencji środków trwałych przedsiębiorcy i wszedłby do majątku prywatnego (niezwiązanego z działalnością gospodarczą)?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX