Jakie obowiązki dla pracodawcy rodzi praca z nalotami chromu pracowników remontujących siniki, przy których produkcji chrom nie jest używany?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Majer Roman
Odpowiedzi udzielono: 13 stycznia 2020 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Zgodnie z § 1 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 10 października 2007 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy wytwarzaniu, przerobie oraz stosowaniu chromu i jego związków (Dz.U. poz. 1430), rozporządzenie to dotyczy: "bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładach wytwarzających, przerabiających oraz stosujących chrom i jego związki, w szczególności chrom sześciowartościowy i jego związki, zwane dalej "chromem"".

W trakcie produkcji części do silników lotniczych w zakładzie nie stosuje się związków chromu, w tym chromu sześciowartościowego. Części są następnie składane w procesie montażu i powstaje gotowy silnik lotniczy, który następnie montowany jest w statku powietrznym i po pewnym resursie użytkowania silnik trafia do tego samego zakładu w celu jego naprawy/przeglądu. Okazuje się że podczas użytkowania silnika w statku powietrznym mogą powstać śladowe ilości związków chromu w tym również chromu sześciowartościowego w postaci drobnego nalotu na częściach gorących sekcji silnika lotniczego. Remont silnika polega na demontażu poszczególnych części silnika, ich oczyszczeniu/myciu – właściwej naprawie (bez stosowania związków chromu) bądź wymianie części silnika i ponownym złożeniu silnika.

Czy w takim przypadku należy uznać, że zakład stosuje związki chromu w rozumieniu ww. rozporządzenia?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX