Jakie konsekwencje podatkowe może mieć niespójność danych na fakturze z danymi w bazie GUS?
PYTANIE
Jesteśmy oddziałem ogólnopolskiej fundacji. W bazie GUS, pod numerem NIP, którym się posługujemy (tak jak wszystkie oddziały), wpisane są tylko dane głównej siedziby. W celach rozliczeniowych, na fakturach za zakupy, których dokonujemy prosimy o wpisanie głównej nazwy fundacji z dopiskiem "oddział w..." oraz posługujemy się adresem naszego oddziału. Jeden z kontrahentów zakwestionował takie wystawianie faktur tłumacząc, że w razie kontroli poniesie konsekwencje niezgodności danych na fakturze z danymi w GUS przypisanymi do numeru NIP naszej fundacji. W konsekwencji otrzymaliśmy fakturę z danymi głównej siedziby fundacji. Niestety takie rozwiązanie uniemożliwia nam, oddziałowi, rozliczenie się z siedzibą główną.
Czy na fakturze VAT rzeczywiście nie można umieszczać danych oddziału?
Zgodnie z art. 106e ust. 1 ustawy z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2020 r. poz. 106) faktura powinna zawierać imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy, a nabywcą jest nasz oddział.
Czy rzeczywiście niespójność danych na fakturze z danymi w bazie GUS może powodować aż tak daleko idące konsekwencje?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX