Jakie konsekwencje na gruncie VAT poniesie polski podatnik w związku z wyrejestrowaniem czeskiego kontrahenta z datą wsteczną?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Jabłoński Mariusz
Odpowiedzi udzielono: 12 grudnia 2016 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

W roku 2014 dostarczyliśmy towar do odbiorcy w Republice Czeskiej, towar został dostarczony czeskiej spółki s.r.o. która była czynnym podatnikiem VAT zarejestrowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych. Posiadamy wydruki z systemu VIES potwierdzające ten fakt w dniach dokonania transakcji. Posiadamy także komplet dokumentów niezbędnych do uznania ww. transakcji za WDT - faktury, specyfikacje ładunku, dokumenty CMR potwierdzone w miejscach odbioru towaru, faktury za usługi transportowe, faktury nabycia towaru, który był sprzedawany itp. Jako że był to nowy odbiorca - płatność za dostarczone towary była regulowana gotówką w momencie dostawy. W roku 2014 była także przeprowadzona kontrola ww. transakcji przez urząd skarbowy, która nie wykazała nieprawidłowości. Aktualnie ponownie jest prowadzona kontrola, która ponownie bada dokumenty badane już uprzednio. Ponowna kontrola prowadzona jest w związku z otrzymaniem przez polski urząd skarbowy zawiadomienia ze strony czeskiej, iż czeska spółka została wykreślona w marcu 2016 r. z czeskiego rejestru z datą wsteczną z grudnia 2013 r. Wykreślenie jest dokonane, ponieważ jak stwierdza czeski urząd - dyrektor wykonawczy i jednocześnie jedyny udziałowiec spółki "jest osobą, która nie istnieje".

Co może spotkać naszą firmę w związku z ww. sytuacją?

Jakie mogą być zagrożenia i jak się przed nimi skutecznie bronić?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX