Jakie konsekwencje grożą odbiorcy w przypadku, gdy SENT za transport został przekazany tylko dostawcy zamiast bezpośrednio przewoźnikowi?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Kamiński Krzysztof
Odpowiedzi udzielono: 28 sierpnia 2019 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Jaka może być odpowiedzialność odbiorcy (SENT 200) w przypadku, gdy SENT za transport został wygenerowany i przekazany tylko dostawcy, pomimo, iż zgodnie z ustawą obowiązkowej jest przekazanie numerów referencyjnych bezpośrednio przewoźnikowi?

Dotyczy to oczywiście transportów, które organizuje zagraniczny dostawca, a w dobie obowiązywania RODO ciężko jest wydobyć informacje na temat osób trzecich, jednocześnie przewoźnicy czy spedycje obawiają się utraty swojego zleceniodawcy. Dostawca przekazuje SENT przewoźnikowi bądź spedycji zagranicznej, którzy w dalszej kolejności nie informują swoich podwykonawców, gdyż w większości przypadków nie są zaznajomieni z przepisami obowiązującymi w Polsce i nie wiedzą jak priorytetowa jest to sprawa (niestety nadal są i Polscy przewoźnicy, którzy nie wiedzą o SENT bądź dostawcy nie informują ich, że towar podlega tej ustawie). Transport organizowany przez dostawcę wiąże się w bardzo wielu przypadkach z sytuacją, gdzie zaangażowanych zostaje dwóch, trzech, a czasem do 4-5 podwykonawców. W takiej sytuacji nadal odpowiedzialny jest odbiorca by dotrzeć do przewoźnika, który przekroczy polską granicę, jednakże nie zawsze jest to możliwe, a wręcz nierealne do zrealizowania. W ubiegłym roku, po nowelizacji ustawy o SENT, po wejściu w życie abolicji gdy nie dojdzie do kontroli na drodze, oraz w przypadku, gdy nie dojedzie do uszczuplenia podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego odbiorca nie poniesie konsekwencji finansowych, ale co w przypadku przewoźnika, który dostarczy towar bez aktualizacji SENT oraz włączonej geolokalizacji?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX