Jakie jest postępowanie banku po śmierci posiadacza rachunku bieżącego będącego osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Rogoń Dominika
Odpowiedzi udzielono: 21 grudnia 2021 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Jakie jest postępowanie Banku po śmierci posiadacza rachunku bieżącego (osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą wpisana do CEIDG)?

W CEIDG brak jest wpisów dot. zarządcy sukcesyjnego. W regulaminie dla klienta jest jedynie zapis "bank blokuje dostęp do rachunku". W przepisach prawa nie znajdujemy jednoznacznych przepisów mówiących, jakie jest dokładnie postępowanie Banku.

Czy po śmierci Bank powinien zablokować wpływy na rachunek? Czy też Bank powinien zablokować jedynie wypłaty z rachunku (do czasu ustalenia zarządcy sukcesyjnego lub zgłoszenia się spadkobierców), zastrzec wydane karty płatnicze oraz dostęp do bankowości internetowej, ale uznania na rachunek powinny być nadal przyjmowane? Czy Bank powinien prowadzić taki rachunek przez 2 miesiące (bo taki jest czas na powołanie zarządcy sukcesyjnego), ale wówczas co należy zrobić po 2 miesiącach, jeżeli zarządca sukcesyjny nie zostanie ustanowiony? Czy taki rachunek należy zamknąć, wyksięgować saldo na rachunek dla rozwiązanych umów, czy też taki rachunek ma być czynny i oczekiwać na spadkobierców, bądź po upływie terminu przedawnienia roszczeń środki te staną się dochodem Banku? Jeśli rachunek należy zamknąć i saldo wyksięgować, to czy w raportowaniu STIR należy wskazać że otwarto techniczny rachunek, na którym wyksięgowano środki zmarłego posiadacza, czy też wystarczy do STIR przekazać informacje wyłącznie o zamknięciu rachunku?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX