Nowość Jakie działania organ podatkowy powinien zastosować w przypadku wadliwości deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi od wspólnot mieszkaniowych oraz spółdzielni mieszkaniowych?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Sputowski Arkadiusz
Odpowiedzi udzielono: 26 czerwca 2024 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Gmina prowadzi kontrole deklaracji śmieciowych na nieruchomościach wielolokalowych. Co do zasady w zasadzie w każdej nieruchomości deklaracje budzą wątpliwości odnośnie ich prawidłowości.

Czy gmina powinna rozpoczynać kontrolę w oparciu o art. 274a ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa - dalej o.p. i na tej podstawie żądać od spółdzielni mieszkaniowej/wspólnoty mieszkaniowej danych o ilości zużytej wody oraz ilości osób zgłoszonych do opłaty za wywóz śmieci dla poszczególnych lokali w ramach tej nieruchomości?

Czy w oparciu o ten przepis gmina może żądać z MOPS-u informacji o ilości osób wskazanych do np. pobieranych zasiłków?

Czy jednak w celu pozyskania tych danych gmina powinna od razu uruchomić postępowanie zmierzające do wydania decyzji w myśl art. 6o ustawy z 13.09.1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach?

Dodać przy tym należy, że pracownicy gminy przeprowadzający kontrole deklaracji śmieciowych mają dostęp do bazy danych meldunkowych, którą wykorzystują właśnie do sprawdzenia ilości osób zameldowanych na danej nieruchomości porównując ją do ilości osób zgłoszonych do opłaty za śmieci.

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX