Jakich księgowań powinna dokonać gmina w związku z otrzymaną dotacją na budowę instalacji odnawialnych źródeł energii?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Tomczyk Edward
Odpowiedzi udzielono: 27 maja 2021 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Gmina realizuje projekt "Budowa mikroinstalacji odnawialnych źródeł energii". Projekt finansowany jest w następujący sposób: 40% netto + VAT od całości - wkład od mieszkańców gminy 60% netto od dotacji VAT odliczany jest od całości inwestycji (w 100%).

Przykład rozliczenia: Netto VAT Brutto 92.592,59 7.407,41 100.000,00 a) wpłata mieszkańca 40%* 92.592,59= 37.037,04 = VAT od całości= 7.407,41 BRUTTO mieszkańca 44.444,45 tj. faktura dla mieszkańca: Netto VAT Brutto 41.152,27 3.292,18 44.444,45 b) dotacja 60%*92.592,59= 55.555,55 Księgowania w budżecie: dochody 901 (dotacja + wpłaty od mieszkańców) - (55.555,55 +41.152,27= 96.707,82) wydatki 902 (wydatki do kontrahenta) 92.592,5.

Jak winniśmy zaksięgować VAT od dotacji?

Czy VAT od dotacji jest kosztem tej inwestycji?

Przypis VAT od dotacji 080/225 (VAT należny) 4.115,23 (zwiększam koszt inwestycji) czy 761/225 VAT należny (nie zwiększam kosztu inwestycji)? W przypadku jeśli VAT od dotacji zwiększa nam koszt inwestycji, to wówczas wydatki na koncie 130 w jednostce winny być zwiększone w § inwestycyjnym, a tym samym pomniejszone w § 4530 o kwotę 4.115,23 i wówczas VAT w § 4530 wynosi zero, wydatki netto zgodne z kontem "080" oraz na budżecie zwiększam wydatek "902" o kwotę 4.115,23 i budżet zamknie się saldem "zerowym". W przypadku jeśli VAT od dotacji nie stanowi kosztu inwestycji, to winien być pokryty z budżetu, gdyż w kwocie dochodów uzbieranych od mieszkańców jest też VAT od dotacji?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX