Jakich księgowań należy dokonać w związku z leasingiem samochodu?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Topulniak Michał
Odpowiedzi udzielono: 25 marca 2022 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Spółka podpisała umowę leasingową samochodu osobowego dotyczącą działalności mieszanej na okres dwóch lat (leasing operacyjny podatkowo, finansowy bilansowo). Cena samochodu - 175.382,11 zł netto, ubezpieczenie samochodu za okres 12 miesięcy – 6.472,00 zł, ubezpieczenie spłaty leasingu za okres 24 miesięcy - 3.157,00 zł, opłata wstępna - 78.921,95 zł netto, wykup samochodu - 33.322,60 zł netto, rata leasingowa 23 rat x 3.164,35 zł netto, w ratach wliczone są ww. ubezpieczenia oraz odsetki (brak wyodrębnionej wartości ubezpieczeń i odsetek). Od całości raty doliczany jest podatek VAT w wysokości 23%.

Jak należy prawidłowo ująć w księgach przyjęty samochód (jednostka podlega badaniu przez biegłego rewidenta) z uwzględnieniem rozliczenia podatku VAT? W jaki sposób księgować faktury za miesięczne raty? W jakiej wartości przyjąć samochód na stan środków trwałych i jaką ustalić stawkę amortyzacyjną?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX