Jakich księgowań należy dokonać w przypadku nierozliczonych kwot z tytułu leasingu finansowego po wykupie przedmiotu leasingu?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Mikulska Dorota
Odpowiedzi udzielono: 13 sierpnia 2018 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Spółka w ramach leasingu użytkowała grunt i budynek wielofunkcyjny. Grunt wprowadzono do środków trwałych i stopniowo umniejszano go o raty kapitałowe. Konto 011 Środki trwałe księgowano w korespondencji z kontem 249 Inne rozrachunki i rozliczenia (kontrahent X). W tej chwili przed upływem końca umowy spółka dokonała wykupu przedmiotu leasingu. W momencie wykupu na koncie 011 Środki trwałe widniało saldo 1.840.416,70 zł, a na koncie 249 Inne rozrachunki i rozliczenia (kontrahent X) saldo 1.723.500,02 zł. Faktura na wykup gruntu opiewa na kwotę netto 1.689.115,04 zł. Leasingodawca poprzez wystawienie faktur korygujących, kompensat i uwzględnieniu zapłat rozliczył wzajemne zobowiązania do zera.

W jaki sposób należy prawidłowo rozliczyć zapisy koncie 011 i 249, które powstały w wyniku wprowadzenia gruntu do majątku trwałego?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX