Jaki organ jest właściwy w sprawie usunięcia odpadów z miejsca do tego nieprzeznaczonego?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Posański Krzysztof
Odpowiedzi udzielono: 1 marca 2024 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Starosta wydał decyzję w 2011 r. na zbieranie odpadów oraz transport odpadów. Zgodnie z art. 232 ust. 2 ustawy z 14.12.2012 r. o odpadach - dalej u.o., która weszła w życie w dniu 23 stycznia 2013 r. zezwolenia na zbieranie odpadów, wydane na postawie przepisów dotychczasowych zachowały ważność na czas, na jaki zostały wydane, nie dłużej jednak niż trzy lata od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy. A zatem zezwolenia na zbieranie odpadów, wydane na podstawie przepisów ustawy o odpadach z roku 2001 utraciły ważność z dniem 23 stycznia 2016 r., o ile wcześniej nie upłynął czas, na jaki zostały wydane. Przedsiębiorca posiadający w/w decyzję nie wystąpił do starosty o wydanie nowego zezwolenia na zbieranie odpadów. W związku z powyższym decyzja Starosty z 2011 roku w zakresie zbierania odpadów z mocy prawa wygasła z dniem 23.01.2016 r. Ustawa nie wymagała od organu, który wydał zezwolenie, konieczności wydania z urzędu decyzji potwierdzającej wygaszenie decyzji. W wyniku kontroli przeprowadzonej przez Inspekcję Ochrony Środowiska ustalono, że przedsiębiorca obecnie zbiera odpady na tym samym terenie bez stosownego zezwolenia. Potwierdza to ewidencja odpadów prowadzona w BDO za rok 2022 i 2023. Nie ma informacji, czy działalność była prowadzona przed tym okresem.

Który organ jest właściwy do wydania decyzji z art. 26 u.o. w sprawie usunięcia odpadów z miejsca nieprzeznaczonego na ten cel - starosta czy wójt/burmistrz?

Zbierane obecnie odpady nie są związane z zezwoleniem, które wygasło z mocy prawa w roku 2016.

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX