Jak zamawiający powinien zachować się sytuacji, kiedy wykonawca zwleka z podpisaniem umowy?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Nieaktualne, stan prawny na: 31 grudnia 2020 r.
Autor odpowiedzi: Baranowska Agata
Odpowiedzi udzielono: 19 stycznia 2017 r.

PYTANIE

Zamawiający miał ostatnio taką sytuację: przedmiotem zamówienia jest jednorazowa dostawa narzędzi, kryterium poza-cenowe stanowi termin dostawy. Zamawiający wezwał wykonawcę do podpisania umowy w dniu 21 grudnia. Wykonawca potwierdził telefonicznie, że przyjedzie, ale w ostatniej chwili zrezygnował i poprosił o przesłanie umowy pocztą. Wysłaliśmy zatem umowę pocztą (i równolegle skan jednostronnie podpisany) - z zastrzeżeniem, że termin podpisania umowy wyznaczono na 21 grudnia 2016 r. więc termin dostawy liczony jest od tego dnia. Wykonawca podpisał umowę - ale z datą 9 stycznia 2017 r. - datę wpisał obok podpisu - (ignorując wezwania zamawiającego), co formalnie spowodowało, że termin dostawy liczymy od 9 stycznia 2017 r. Tym samym termin dostawy narzędzi przez tego wykonawcę upływa 24 stycznia, a nie pierwotnie 4 stycznia 2017 r. Był to przetarg biuletynowy - bez wadium. Ustawa - Prawo zamówień publicznych nie przewiduje żadnych konsekwencji takiego nieuczciwego działania dla wykonawcy.

Czy zamawiający może w jakiś sposób "ukarać" takiego nieuczciwego wykonawcę?

Kary umowne opisane w Istotnych postanowieniach umowy przewidują jedynie sytuację, kiedy następuje opóźnienie w dostawie, w razie braków ilościowych w dostawie, za opóźnienie w usunięciu wad, za odstąpienie wykonawcy od podpisania umowy z winy wykonawcy.

Jak amawiający może w przyszłości ustrzec się od takiej sytuacji (pomijając wymóg w SIWZ złożenia wadium)?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX