Jak zakwalifikować otrzymaną przez twórcę kwotę z tytułu finansowania społecznościowego na wydanie płyty?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Nieaktualne, stan prawny na: 17 maja 2018 r.
Autor odpowiedzi: Krywan Tomasz
Odpowiedzi udzielono: 25 marca 2018 r.

PYTANIE

Młoda osoba zajmująca się twórczością muzyczną (komponuje i śpiewa) zgłosiła do polskiego serwisu społecznościowego projekt wydania płyty. Użytkownicy serwisu w przypadku zainteresowania inicjatywą twórcy, mogli wesprzeć projekt, dokonując wpłat w kwotach z od 10 do 3000 zł. Jest to finansowanie społecznościowe (crowdfunding). Akcja zakończyła się sukcesem. Zebrano ponad 30.000 zł na przedsięwzięcie. Serwis po potrąceniu prowizji przekazał, przelewem na rachunek twórcy kwotę 30.000 zł na sfinansowanie projektu wydania płyty. Żadna z dobrowolnych wpłat nie przekroczyła kwoty 4902 zł od jednej osoby, zatem w podatku od spadków i darowizn nie wystąpił obowiązek podatkowy, jeżeli uznać, że wspierający dokonywali datków (darowizn) tytułem darmym. Regulamin serwisu zawiera jednak uregulowania o nagrodach dla wspierających, będących świadczeniem wzajemnym. Twórca w zależności od wysokości kwotowej wsparcia zobowiązał się i wskazał w projekcie nagrody uzależnione od wartości wsparcia: indywidualne podziękowania mailowe, udostępnienie MP3 singla, MP3 całej płyty, płyty CD, płyty CD z autografem, ze zdjęciem wspierającego. Jedna z firm wsparła twórcę kwotą 3.000 zł co dało jej prawo do umieszczenia logo firmy na okładce płyty CD.

Jak zakwalifikować otrzymaną przez twórcę kwotę 30.000 zł na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych?

Czy można rozpoznać tę wartość jako przychód z praw autorskich?

Czy może przychód z innych źródeł?

Czy twórca może przypisać do źródła przychodu koszty/wydatki na wydanie płyty?

W którym momencie należy rozpoznać przychód: otrzymania wsparcia (data przelewu) czy kilka miesięcy później wydania płyty?

Twórca nie prowadzi zarejestrowanej działalności gospodarczej.

Czy działania twórcy będące wypełnieniem zobowiązań ogłoszonych w projekcie na stronie internetowej serwisu społecznościowego w postaci realizacji nagród mających wartość od 10 do 3000 zł może być potraktowana jako świadczenie przez twórcę usług reklamowych?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX