Jak zaksięgować wypłatę odszkodowania z tytułu umowy ubezpieczenia należności?
PYTANIE
Spółka zawarła umowę ubezpieczenia należności. Zgodnie z OWU, z chwilą zapłaty odszkodowania wszelkie prawa spółki w stosunku do dłużnika przechodzą na ubezpieczyciela (do wysokości wypłaconego odszkodowania). Jednocześnie w dniu wypłaty odszkodowania spółka zawarła umowę powierniczego przelewu wierzytelności, gdyż prowadzi postępowanie sądowe wobec dłużnika na kwotę wierzytelności objętej ubezpieczeniem. Przelew powierniczy pozwala dalej prowadzić spółce tę sprawę. Wartość wierzytelności to 30.000 zł, wysokość odszkodowania 27.000 zł (90%). Po otrzymaniu odszkodowania dłużnik wpłacił na konto spółki 10.000 zł, zgodnie z umową przelewu powierniczego spółka zwróciła ubezpieczycielowi kwotę 9000 zł (90%). Spółka otrzymała z sądu nakaz zapłaty i skierowała sprawę do komornika.
Jak zaksięgować ww. operacje?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX