Jak zaksięgować umorzenie zakupionych świadectw efektywności energetycznej?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Nieaktualne, stan prawny na: 21 maja 2021 r.
Autor odpowiedzi: Mikulska Dorota
Odpowiedzi udzielono: 22 października 2019 r.

PYTANIE

Od dnia 1 października 2016 r. zmianie uległy zasady realizacji obowiązku w zakresie uzyskania i przedstawienia do umorzenia świadectw efektywności energetycznej, względnie uiszczenia opłaty zastępczej, w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej (Dz. U. poz. 831). Jako Spółka ciepłownicza zakupiliśmy "białe certyfikaty". Nie planujemy ich dalej odsprzedawać, tylko w ramach prowadzonej działalności przedstawiliśmy do umorzenia Prezesowi URE. Ujęliśmy w księgach, zgodnie ze stanowiskiem Komitetu Standardu Rachunkowości ust. 12 jako towary - prawa majątkowe wynikające ze świadectw pochodzenia. Spółka prowadzi ewidencję kosztów w układzie rodzajowym i kalkulacyjnym.

Jak zaksięgować umorzenie zakupionych świadectw efektywności energetycznej?

Czy nie przeksięgować jednak praw majątkowych wynikających ze świadectw pochodzenia na konto materiały, a następnie ich umorzenie w koszty rodzajowe 4 np. zużycia materiałów (w ciężar kosztów podstawowej działalności operacyjnej), a następnie konto kalkulacyjne 501 Koszty działalności podstawowej?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX