Jak zaksięgować sprzedaż towaru, jeżeli w wyniku błędu towaru tego nie ma w ewidencji magazynowej sklepu?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Topulniak Michał
Odpowiedzi udzielono: 21 października 2016 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Jak zaewidencjonować w księgach zaistniałe zdarzenie. W sklepach prowadzona jest ewidencja towaru ilościowo-wartościowa, dla każdego towaru obroty i stany ujmuje się w jednostkach naturalnych i pieniężnych (art. 17 ust. 2 pkt 1 ustawy o rachunkowości). W sklepach realizowana jest sprzedaż towarów, klient wybiera towar z dostępnych eksponowanych towarów na półkach sklepowych. Podchodzi z wybranym towarem do kasy. Sprzedawca czyta kod towaru w celu zaewidencjonowania jego sprzedaży. Jeżeli towar jest na stanie w sklepie (w tzw. magazynie sklepowym), to następuje ewidencja sprzedaży (należność/przychód, zapłata/należność, koszt własny sprzedanego towaru/zmniejszenie stanu magazynu sklepowego). Niestety (w wyniku różnych błędów, np. przy przyjęciu towaru na sklep przyjęto błędnie towar) towaru nie ma na stanie w ewidencji sklepowej. Znana jest cena sprzedaży towaru z cennika. Sprzedawca sprzedaje towar.

Jak zaewidencjonować taką sprzedaż, jaki przyjąć koszt własny sprzedanego towaru (jednostka rozlicza wg cen zakupu/nabycia), czy cenę towaru z ostatniej dostawy do sklepu/magazynu centralnego?

Jak rozliczyć ewentualne niedobory i nadwyżki towaru przy późniejszej inwentaryzacji towaru w sklepie?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX