Jak zaksięgować rabat otrzymany do zakupów z roku poprzedniego?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Soprych Maciej
Odpowiedzi udzielono: 17 lutego 2015 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Firma zawarła umowę współpracy z firmą będącą dealerem holenderskiej firmy – spółką z o.o. zarejestrowaną w Polsce (kontraktor). Przedmiotem umowy jest sprzedaż drukarek na naszą rzecz. Umowa współpracy określa warunki sprzedaży, terminy płatności itp., z tym że faktyczne zakupy drukarek dokonywane są od dealera wskazanego nam przez kontraktora. Umowa z kontraktorem określa również, że po przekroczeniu kwotowego progu sprzedaży za kwartał należy nam się rabat (premia) za osiągniętą wielkość sprzedaży. Taką premię w lutym 2015 r. otrzymaliśmy. Z tym że w transakcjach uczestniczą 3 podmioty:

- kwota w euro premii wpłynęła od spółki z o.o. – będącej oddziałem w zarejestrowanym w Polsce firmy holenderskiej – będąca tzw. kontraktorem,

- dokument credit note na kwotę przelewu został wystawiony przez firmę holenderską (z NIP holenderskim) z dnia 5 lutego 2015 r.,

- faktycznych zakupów drukarek dokonujemy od firmy polskiej – dealera, którego wskazuje nam kontraktor.

Kwota premii - rabatu pośredniego wpłynęła do nas w lutym (wg umowy wypłata rabatu powinna być dokonana w ciągu 6 tygodni od zakończenia kwartału), jednakże dotyczy sprzedaży zrealizowanej za IV kwartał 2014 r.

Jak spółka prowadząca księgi rachunkowe powinna rozpoznać przychód w 2014 r. czy też w 2015 r. oraz zaksięgować dokument?

Jeśli spółka powinna ująć przychód w 2014 r., to jaki kurs waluty powinna przyjąć do przeliczenia przychodu oraz czy wystąpi rozrachunek na koniec roku i czy powinna dokonać tzw. przeszacowania na koniec roku?

Czy spółka powinna zaksięgować notę na firmę holenderską a zapłatę na kontraktora i następnie dokonać kompensaty, czy też wszystko i zapłatę i notę powinna zaksięgować na jednego kontrahenta?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX