Jak zaksięgować niewykorzystane minuty abonamentu telefonicznego?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Michalak Marcin
Odpowiedzi udzielono: 9 lutego 2011 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Spółka prowadzi ewidencję księgową na kontach zespołu 4 i 5. W wrześniu 2010 r. podpisano umowę z operatorem telefonii komórkowej. W umowie określono, iż Spółka otrzyma 30 numerów telefonicznych z czego za każdy zapłaci abonament miesięczny w wysokości 50 zł. System rozliczeniowy dają pełna swobodę w wykorzystaniu darmowych minut wynikających z powyższych abonamentów tzn. numer który wykorzystał swoje minuty czerpie z wolnych minut pozostałych na innym numerze. Z rozliczenia zbiorczego załączonego do faktur wynika, iż z 1500 minut przysługujących w ramach abonamentu wykorzystano np. 1350. Zestawienie określa również ilość wykorzystanych minut przez poszczególne numery telefonów, co pozwala na dokładne zaksięgowanie kosztów na kontach zespołu 5.

Jak natomiast zaksięgować pozostałą ilość niewykorzystanych 150 minut?

Sytuacja powyższa powtarza się od września, czyli zawsze w rozliczeniu minut istnieje pula która jest niewykorzystana. Na dzień dzisiejszy nagromadziło się już około 600 minut, których nie ma jak zewidencjonować.

Spółka do dnia dzisiejszego księguje niewykorzystane minuty na rozliczenia międzyokresowe, ale rozwiązanie takie wydaje się niewłaściwe, ponieważ faktycznie abonamenty w wysokości 50 zł. za każdy numer dotyczą konkretnego miesiąca, czy więc zasadnym jest księgowanie "pozostałości" minut na rozliczenia międzyokresowe, których nie można "wyksięgować" ponieważ stale są "nadwyżki" minut?

Jak wybrnąć z tej sytuacji i czy przyjęcie innego sposobu rozliczania np. zaksięgowanie na każdy numer miesięcznie 50 zł. pomimo tego, że fizycznie wykorzystanie było inne, nie będzie błędem?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX