Jak zaksięgować likwidację półproduktów, aby zachować równowagę kręgu kosztowego?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Soprych Maciej
Odpowiedzi udzielono: 23 października 2015 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Jesteśmy jednostką produkcyjną. Jednym z wielu naszych surowców w prowadzonej przez nas działalności jest blacha, z której wykonujemy elementy wykorzystywane w dalszym procesie produkcyjnym. Zdarza się, że elementy te nie spełniają norm jakościowych i są przeznaczane na złom. Kwalifikujemy je jako półprodukty. W chwili obecnej nie wyodrębniamy magazynu złomu. Stan półproduktów zmniejszamy na podstawie protokołu fizycznej likwidacji zapasów. Sprzedajemy te zapasy jako złom.

W jaki sposób zaksięgować te operacje gospodarcze?

Prowadzimy ewidencję kosztów na kontach zespołu 4 oraz sporządzamy rachunek zysków i strat w układzie porównawczym.

W jaki sposób powinna przebiegać ewidencja księgowa?

Czy powinniśmy zaksięgować likwidację zapasów w koszt własny sprzedaży półproduktów czy może w pozostałe koszty operacyjne?

Jeśli w pozostałe koszty operacyjne, to w jaki sposób dokonać księgowań, aby zachować równowagę kręgu kosztowego?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX