Jak zaksięgować likwidację półproduktów, aby zachować równowagę kręgu kosztowego?
PYTANIE
Jesteśmy jednostką produkcyjną. Jednym z wielu naszych surowców w prowadzonej przez nas działalności jest blacha, z której wykonujemy elementy wykorzystywane w dalszym procesie produkcyjnym. Zdarza się, że elementy te nie spełniają norm jakościowych i są przeznaczane na złom. Kwalifikujemy je jako półprodukty. W chwili obecnej nie wyodrębniamy magazynu złomu. Stan półproduktów zmniejszamy na podstawie protokołu fizycznej likwidacji zapasów. Sprzedajemy te zapasy jako złom.
W jaki sposób zaksięgować te operacje gospodarcze?
Prowadzimy ewidencję kosztów na kontach zespołu 4 oraz sporządzamy rachunek zysków i strat w układzie porównawczym.
W jaki sposób powinna przebiegać ewidencja księgowa?
Czy powinniśmy zaksięgować likwidację zapasów w koszt własny sprzedaży półproduktów czy może w pozostałe koszty operacyjne?
Jeśli w pozostałe koszty operacyjne, to w jaki sposób dokonać księgowań, aby zachować równowagę kręgu kosztowego?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX