Jak zaewidencjonować zaliczki z tytułu usług turystyki?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Różycki Karol
Odpowiedzi udzielono: 29 lutego 2024 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Spółka z o.o. zajmuje się organizacją usług turystycznych. Chcielibyśmy skorzystać z formy ewidencji przychodów za pomocą dowodów wewnętrznych. Dowód wewnętrzny zawierałby informacje takie jak, nasze dane, dane klienta, numer dokumentu wewnętrznego, data wystawienia, data zapłaty, kwota, numer rezerwacji, oraz wcześniejsze dokumenty powiązane z tą rezerwacją. W ten sposób ewidencjonowane byłyby wszystkie zaliczki od klientów (osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej). Dokument nie zawierałby informacji o wysokości marży. Dopiero informacja o wysokości przewidywanej marży byłaby wprowadzana podczas księgowania takiego dokumentu do systemu księgowego. Analogicznie, po zakończeniu usługi i ustaleniu ostatecznej wysokości marży, byłby wystawiany ostatni dokument wewnętrzny do tej usługi — rezerwacji klienta. Jeżeli byłaby jakaś dopłata, byłaby wskazana wysokość tej kwoty, jeżeli nie byłoby, to dokument na "zero" i w programie księgowym za pomocą tego dokumentu wykazywana byłaby korekta wysokości marży (nigdy nie da się tej marży przewidzieć dokładnie, zawsze jest coś na plus, albo na minus). US wskazuje, że mamy możliwość ewidencjonować przychody za pomocą dowodu wewnętrznego, ale nie wskazuje, jak taka ewidencja miałaby wyglądać.

Czy taka forma ewidencji jest poprawna?

Dokładnie chodzi mi o samą formę dowodu wewnętrznego, który nie zawiera wysokości tej marży, tak jak jest to w przypadku faktury i w przypadku kontroli nie mamy możliwości wygenerować pliku JPK_FA, który zawierałby wysokość tej naszej marży.

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX