Jak zaewidencjonować w PKPiR faktury potwierdzające zakup opracowań pisemnych, warunkujących otrzymanie decyzji niezbędnej w procesie uzyskania pozwolenia na budowę?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Dziudzik Sławomir
Odpowiedzi udzielono: 23 października 2023 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Przedsiębiorca na JDG, uproszczona księgowość wystąpił z wnioskiem do Urzędu Gminy o wydanie decyzji środowiskowej niezbędnej w procesie uzyskania decyzji pozwolenia na budowę. Jego celem jest uzyskanie tej decyzji pozwolenia na budowę, którą zamierza sprzedać potem dużemu inwestorowi. Do wniosku wymagane są różne opracowania. Przeprowadzenie całego procesu uzyskania decyzji, zlecił firmie X, która go reprezentuje w Urzędzie. Po kolejnych etapach przedsiębiorca otrzymuje faktury tytułem - opracowanie dokumentacji (efektem tych prac są faktyczne pisemne opracowania).

Czy te faktury należy traktować jako zawieszone koszty inwestycyjne i w momencie uzyskania decyzji ostatecznej tj. na budowę to wszystko stanowić będzie wartość niematerialną i prawną, która następnie zostanie sprzedana inwestorowi? Czy jako koszt zakupu materiałów w "10" i wykazywana w remanencie (bo proces potrwa około 2 lat) aż w końcu powstanie "wyrób gotowy" w postaci produktu jakim będzie DECYZJA?

Tylko sama decyzja jest niematerialna i jest prawem w tym przypadku zbywalnym bo jest przypisane do inwestycji a nie inwestora natomiast jej głównym elementem będę te opracowania bo tam są wszystkie wytyczne i to jest jak najbardziej materialne.

Czy może jednak są po prostu kosztami (kolumna 14) danego projektu z tym, że wyodrębnianymi z kosztów jako koszty bezpośrednie i przenoszone na następny rok?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX