Jak wyglądają procedury wymierzania kary grzywny oraz cofania pozwolenia dla podmiotu, który eksploatuje instalację z naruszeniem jego zapisów np. wytworzył w roku większą ilość odpadów niż przewidziana pozwoleniem?
PYTANIE
Zgodnie z informacjami dostępnymi m.in. na łamach serwisu, eksploatowanie instalacji z naruszeniem warunków pozwolenia, w tym również pozwolenia na wytwarzanie odpadów, stanowi wykroczenie, które zagrożone jest karą aresztu albo karą ograniczenia wolności, albo karą grzywny. Ponadto, jeżeli eksploatacja instalacji jest prowadzona z naruszeniem warunków pozwolenia (np. dotyczących ilości lub rodzaju wytwarzanych odpadów), to pozwolenie może zostać cofnięte lub ograniczone bez odszkodowania.
Jak standardowo/typowo wyglądają procedury wymierzania kary grzywny oraz cofania pozwolenia dla podmiotu, który eksploatuje instalację z naruszeniem jego zapisów (np. wytworzył w roku większą ilość odpadów niż przewidziana pozwoleniem)?
Jakie są ich zasadnicze etapy/elementy?
Czy przed cofnięciem pozwolenia organy mają obowiązek wezwać podmiot do usunięcia naruszeń np. poprzez wystąpienie o zmianę pozwolenia?
Czy podmiotowi, który wytworzył w 2018 r. większą ilość odpadów, niż wskazana w pozwoleniu i który chce zmienić pozwolenie (zwiększyć dopuszczalną ilość odpadów) coś grozi?
Zmiana pozwolenia nastąpi dopiero w drugim kwartale 2019 r., a prowadzona ewidencja odpadów wskazuje, że w 2018 r. podmiot wytworzył w związku z eksploatacją instalacji więcej odpadów, niż mógł (patrząc z punktu widzenia zapisów decyzji).
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX