Jak wygląda aktualne orzecznictwo sądowo-administracyjne dotyczące kwestii niewydania w terminie 65 dni pozwolenia na budowę, w przypadku gdy organ wadliwie zastosował przepis art. 35 ust. 3 pr.bud.?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Nieaktualne, stan prawny na: 18 września 2020 r.
Autor odpowiedzi: Pacholak Mariola
Odpowiedzi udzielono: 30 marca 2018 r.

PYTANIE

Jak wygląda aktualne orzecznictwo sądowo-administracyjne dotyczące kwestii niewydania w terminie 65 dni pozwolenia na budowę, w przypadku gdy organ wadliwie zastosował przepis art. 35 ust. 3 pr.bud.?

Zgodnie z art. 35 ust. 6 pr.bud., w przypadku gdy właściwy organ nie wyda decyzji w sprawie pozwolenia na budowę w terminie 65 dni od dnia złożenia wniosku o wydanie takiej decyzji, organ wyższego stopnia wymierza temu organowi, w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie, karę w wysokości 500 zł za każdy dzień zwłoki. Zgodnie zaś z art. 35 ust. 8, do terminu tego nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa do dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony, albo z przyczyn niezależnych od organu. Czas od dnia nałożenia postanowieniem z art. 35 ust. 3 obowiązku uzupełnienia braków projektu, do momentu upływu terminu wyznaczonego na ich uzupełnienie (bądź wcześniejszego ich uzupełnienia), uznaje się za okres niezawinionej przez organ prowadzący postępowanie zwłoki, który należy odliczyć od ustawowego terminu na załatwienie wniosku w przedmiocie pozwolenia na budowę (wyrok VII SA/Wa 336/10, LEX nr 676075; wyrok VII SA/Wa 336/08 LEX nr 518836). Może się więc zdarzyć, że starosta błędnie wezwie inwestora do uzupełnienia braków lub usunięcia wad wniosku o udzielenie pozwolenia na budowę, co zostanie ujawnione dopiero na skutek wyjaśnień złożonych przez inwestora. W ocenia autora pytania w takiej sytuacji należy zarzucić organowi wadliwe działanie, uzasadniającego wymierzenie kary. W wyroku VII SA/Wa 384/09, LEX nr 550278 WSA w Warszawie przyznał, że w postępowaniu dotyczącym wymierzenia organowi kary za przekroczenie ustawowego terminu do wydania decyzji organ może dokonać oceny zarzutu nieprawidłowego wezwania do usunięcia naruszeń.

Czy wadliwe wezwanie do usunięcia braków powoduje wstrzymanie biegu terminu 65 dni?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX