Jak wprowadzić czterobrygadową organizację czasu pracy?
PYTANIE
1. Czy zapisy zawarte w regulaminie pracy dotyczące tego, że w spółce na poszczególnych stanowiskach występuje zmianowa organizacja czasu pracy (wraz ze wskazaniem konkretnych godzin rozpoczęcia i zakończania każdej z III zmian) jak i zapis na temat tego, że przyjętym okresie rozliczeniowym pracownicy świadczą pracę przez 7 dni w tygodniu z zachowaniem przeciętnie 5 dniowego tygodnia pracy są wystarczające do tego, by planować pracę w zakładzie przez 7 dni w tygodniu korzystając z pracy tzw. "czterech brygad"?
Do chwili obecnej pracodawca planował pracę tylko 6 dni w tygodniu (mimo powyższych zapisów w regulaminie pracy) a praca odbywała się na trzech zmianach. Ze względu na duże zapotrzebowanie na produkowane przez spółkę towary, pracodawca zamierza zatrudnić dodatkowe ilości pracowników i zacząć organizować ich pracę w tzw. "czterobrygadowym podejściu". Jak wiadomo, nie ma w regulaminie pracy wskazanego jako odrębnego systemu pracy czterobrygadowego system czasu pracy.
Czy przy opisanych zapisach w regulaminie można wprowadzić "czterobrygadową organizację pracy" po zatrudnieniu ludzi, czy też należy podjąć jeszcze jakieś dodatkowe kroki by móc to uczynić?
2. Czy wprowadzenie "czterobrygadówki" możliwe jest bez wdrożenia w firmie systemu pracy w ruchu ciągłym (obecnie funkcjonują tylko dwa systemy czasu pracy – podstawowy i zadaniowy)?
Czy w związku z planami należy z pracownikami podpisać jakieś porozumienia/wypowiedzenia zmieniające czy też obecnie funkcjonujące w regulaminie zapisy mogą być podstawą do tego, by zacząć organizować pracę wgkoncepcji czterech brygad (obecnie grupy pracowników na określonych stanowiskach mają w swoich umowach zapisy o tym, że praca przez nich wykonywana jest pracą zmianową)?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX