Jak uzgodnić korektę VAT w kontekście prawa do zmniejszania podatku należnego, gdy stroną jest konsument najczęściej nabywający towar w kanale internetowym?
PYTANIE
Jak uzgodnić korektę VAT w kontekście prawa do zmniejszenia podatku należnego, gdy stroną jest konsument (podmiot nabywający nie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej) najczęściej nabywający w kanale internetowym (sprzedaż wysyłkowa)?
Z posiadanej dokumentacji powinno wynikać, że uzgodniono z nabywcą towaru warunki obniżenia podstawy opodatkowania określone w fakturze korygującej oraz warunki te zostały spełnione, a faktura ta jest zgodna z posiadaną dokumentacją. W działalności spółki występują różne scenariusze sprzedaży internetowej, w których dochodzi do korygowania pierwotnych dokumentów:
1. Ustawowe prawo odstąpienia.
2. Zwrot (najczęściej) z przyczyn reklamacyjnych
3. Brak odbioru towaru.
4. Brak zapłaty.
Co ważne, dane nabywcy nie są weryfikowalne, a łatwo sobie wyobrazić sytuację, że są nieprawdziwe a konto płatności należy do osoby trzeciej.
Jak uzgodnić korektę w przypadku wykonania prawa ustawowego odstąpienia i zwrotu z tytułu uznanej reklamacji?
Jak kwalifikować brak odbioru towaru albo brak zapłaty kiedy faktura została wygenerowana w momencie realizacji zamówienia?
Czy można obniżyć podatek należny mając inne dowody korekty sprzedaży - dane wysyłki, przelew zwrotny, deklaracje odstąpienia?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX