Jak uregulować czas rozpoczęcia i zakończenia czasu pracy?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Kamińska Agata
Odpowiedzi udzielono: 2 września 2020 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Pracodawca korzysta z elektronicznego rejestru czasu pracy. Pracownicy często zwlekają z opuszczeniem miejsca pracy lub przychodzą dużo wcześniej. Odbijają przy tym kartę, rejestrując godzinę wejścia i wyjścia z budynku. Praca w godzinach nadliczbowych zgodnie z regulaminem pracy jest wyłącznie na wyraźne polecenie pracodawcy. Pracodawca postanowił więc wprowadzić do regulaminu pracy dodatkowe zapisy:

"1. Dopuszcza się przebywanie pracownika na terenie zakładu pracy bez polecenia pracy w godzinach nadliczbowych lub zgody na odpracowanie wyjścia prywatnego do 60 minut przed rozpoczęciem lub zakończenia przez niego pracy, zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy. Czas ten nie jest pracą w godzinach nadliczbowych. Ograniczenie nie dotyczy Dyrektorów pionów" 2. Zapisy dokonane w elektronicznie systemie rejestracji czasu pracy nie są równoznaczne ze świadczeniem pracy przez pracownika i godzinami pracy pracownika potwierdzają jedynie obecność na terenie siedziby pracodawcy. 3. Przebywanie na terenie siedziby pracodawcy poza godzinami pracy bez polecenia przełożonego nie stanowi pracy w godzinach nadliczbowych i nie może być podstawą dochodzenia przez pracownika w stosunku do pracodawcy roszczeń z tego tytułu. Pracodawca w ten sposób chce przeciwdziałać ewentualnym roszczeniom pracowników, którzy bez zgody przełożonego stawiają się do pracy dużo wcześniej, czy wychodzą później. Dodatkowo pracodawca w sposób wyraźny określił w regulaminie pracy jak ustala początek i zakończenie pracy. 4. Wypełniając polecenie pracy w godzinach nadliczbowych przełożony z pracownikiem wspólnie ustalają liczbę przepracowanych godzin. 5. Obowiązuje trzymiesięczny okres rozliczeniowy, ale ponieważ liczba wyjść prywatnych jest bardzo duża pracodawca chce, żeby były odpracowane w miesiącu ich wystąpienia, a jedynie w uzasadnionych przypadkach do końca okresu rozliczenia."

Czy powyższe zapisy mogą być wprowadzonego do regulaminu pracy?

Czy zabezpieczają interes pracodawcy i pracownika?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX