Jak ująć w PKPiR notę uznaniową dotyczącą odszkodowania za braki w dostawie?
PYTANIE
Przedmiotem mojej działalności jest handel detaliczny opałem. Złożyłem zamówienie u dostawcy, którym nie jest bezpośrednio kopalna tylko pośrednik (hurtownia), na dwa wagony węgla. Dostarczony towar został zważony podczas odbioru i okazało się ze ilość awizowana na dokumentach WZ z kopalni jest inna niż po zważeniu. Złożyłem reklamację do hurtownika. W międzyczasie otrzymałam od niego fakturę VAT za otrzymany towar w ilości awiza kopalni.
Hurtownik tłumaczył, że też złożył reklamację, ale do przewoźnika towaru (PKP) bo tak wynikało z umów zawartych miedzy nimi. Kopalnia wydała jak wynika z dokumentów prawidłową ilość towaru. Po miesiącu otrzymałem notę uznaniową - w której hurtownik uznaje mnie za brak towaru w wielkości wartości brutto towaru nazywając to odszkodowaniem za braki w dostawie.
Upierałem się że powinienem dostać fakturę korygując VAT, lecz hurtownik stwierdził że reklamację uznał przewoźnik a nie kopalnia, który też wystawił notę uznaniową a nie fakturę VAT bo nie jest dostawcą towaru, a uznanie reklamacji jest odszkodowaniem za braki podczas dostawy.
Czy ta procedura jest prawidłowa?
Jak należy to rozliczyć na podatku dochodowego?
Fakturę VAT ująłem jako koszt w wartości zafakturowanej netto w PKPiR w kolumnie 10.
Jak teraz postąpić z notą uznaniową?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX