Jak ująć w PKPiR nabycie towaru z Ukrainy, jeżeli cała transakcja oparta jest o jedną fakturę, wystawioną dwa miesiące przed odebraniem towaru?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Klimek Krzysztof
Odpowiedzi udzielono: 6 maja 2021 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Przedsiębiorca zakupuje zamawiany uprzednio towar od przedsiębiorcy ukraińskiego. Zamawiając określony asortyment opłaca go częściowo w formie zaliczki, strony umówiły się, że to będzie 50% wartości zamówienia. Przedsiębiorca ukraiński wystawia na tą okoliczność jeden dokument, będący fakturą sprzedaży, nie ma w nim słowa o tym że jest to dokument zaliczkowy. Faktura ta jest podstawą do uiszczenia zaliczki dla polskiego przedsiębiorcy. Ukraiński przedsiębiorca nie wystawia faktury zaliczkowej, tłumacząc, że tak zawsze dokonuje sprzedaży. Proces produkcji trwa do trzech miesięcy, niestety zdarza się, że faktura jest wystawiona w grudniu a cała dostawa realizowana jest w lutym kolejnego roku. Do 7 dni przed odbiorem z Ukrainy dostawy towaru polski przedsiębiorca musi dokonać ostatecznego uregulowania pozostałej części zapłaty wynikającej z faktury. Przeniesienie własności zakupionego towaru, następuje z chwilą odebrania go z ukraińskiej fabryki, polski przedsiębiorca organizuje transport we własnym zakresie.

Jak na gruncie podatku dochodowego należy potraktować nabycie towaru? Z jaką datą należy zaewidencjonować ten zakup, jeżeli cała transakcja oparta jest o jedną fakturę, wystawioną dwa miesiące przed odebraniem towaru z Ukrainy? Jak taką dostawę w drodze należy ująć w remanencie i czy należy ją ująć skoro nastąpiła tylko częściowa zapłata w formie zaliczki?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX