Jak spółka prowadząca działalność deweloperską powinna ewidencjonować zakup usług lub materiałów budowlanych oraz koszty aktów notarialnych podpisanych z klientami?
PYTANIE
Spółka prowadzi działalność deweloperską (umowa o sprzedaż wyrobu gotowego). Koszty ewidencjonuje na kontach zespołu 4 i 5, rachunek zysków i strat według 4. Zakupiła grunt pod tą inwestycję i zaksięgowała na konto Towary. Ponosi głównie koszty zakupu materiałów budowlanych oraz zakupu usług budowlanych od podwykonawcy. Poza tym są jeszcze faktury za ogłoszenia, usługi księgowe oraz notarialne (m.in. za podpisanie z klientem aktu notarialnego). Inwestycja dotyczy kilku lokali mieszkalnych w jednym budynku. Na każdej z faktur kosztowych wskazano których lokali dotyczy. Inwestycja nie zamknie się w jednym roku podatkowym - będzie trwać powyżej 12 miesięcy na przełomie dwóch lat.
Jak księgować faktury kosztowe? Faktury za usługi księgowe i za ogłoszenia księgujemy w koszty np. Usługi obce 403 - analityka , równolegle 550 Koszty zarządu. Na jakich kontach księgowych ewidencjonować zakup materiałów/usług budowlanych oraz akty notarialne podpisane z klientami? Czy również księgować je na 4 i równolegle na 5 z analityką poszczególnych lokali? Czy wtedy nie byłaby zachowana zasada współmierności przychodów i kosztów? Czy może na kontach zespołu 6? Proszę o przykładową ewidencję.
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX