Jak spółka powinna postąpić z należnościami od klienta, na które utworzyła odpis aktualizujący, jeżeli komornik postanowił o umorzeniu wierzytelności wobec bezskuteczności egzekucji?
PYTANIE
Nasza firma (sp. z o.o.) nie otrzymała płatności od klienta za fakturę sprzedaży wystawioną w 2017 r. i utworzyła odpis aktualizujący na dzień 31.12.2017 r. Jednocześnie sprawa trafiła do sądu i spółka wygrała proces, jednak nie odzyskała należności. Ostatecznie w roku 2021 komornik przysłał postanowienie o umorzeniu wierzytelności wobec bezskuteczności egzekucji. Spółka rozważa wniesienie pozwu przeciwko członkom zarządu.
Co należy zrobić (rachunkowo) z tymi należnościami na 31.12.2021 r.? Czy można je umorzyć, a jeśli tak, jakie księgowania winny być wykonane uwzględniając istniejący odpis aktualizujący oraz w przypadku gdyby odpisu nie było?
Po umorzeniu w księgach nie będzie istniała już żadna należność. Zatem jak wyglądałoby księgowanie ewentualnej zapłaty przez członków zarządu, jeśli spółka wygrałaby w przyszłości taki proces?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX