Jak rozliczyć w czasie poszczególne raty dzierżawne?
PYTANIE
Jesteśmy spółką z o.o., której jedynym udziałowcem jest Gmina Miejska. Gmina Miejska na podstawie umowy dzierżawy wydzierżawia nam sprzęt komputerowy oraz system elektroniczny, który zakupiła w ramach projektu "Uruchomienie e-usługi elektronicznego systemu rezerwacji". Umowa dzierżawy została zawarta na czas realizacji oraz okres trwałość projektu tj. 5 lat. Strony ustaliły wysokość czynszu na kwotę 88.585,36 zł plus VAT płatne w następujący sposób:
- I rata w wysokości 65.847,78 zł VAT płatna po przekazaniu i wdrożeniu systemu obsługi klienta wraz z dostawą sprzętu komputerowego,
- II rata w wysokości 16.737,58 zł VAT płatna po przekazaniu i wdrożeniu systemu księgowego
- przez okres trwałości projektu (wynoszący 5 lat) miesięczny czynsz dzierżawny w wysokości 100 zł VAT.
Po zakończeniu dzierżawy przedmiot dzierżawy staje się własnością dzierżawcy.
Zgodnie z art. 17a pkt 1 u.p.d.o.p przez umowę leasingu rozumie się umowę nazwaną w Kodeksie Cywilnym, a także każdą inną umowę. Wykluczyłam tu leasing, ponieważ nie spełniamy jednego z warunków, tj. suma ustalonych w niej rat, pomniejszona o VAT nie odpowiada co najmniej wartości początkowej środków trwałych, wysokość czynszu dzierżawnego odpowiada jedynie wartości wkładu własnego jakie Gmina poniosła z tytułu realizacji projektu unijnego (wartość środka trwałego na pewno jest wyższa niż wartość czynszu dzierżawnego). W związku z powyższym I ratę w wysokości 65.847,78 zł potraktowałam jako koszt pośredni i zgonie z art. 15 ust. 4c u.p.d.o.p. koszty, które dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie jaka część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą (kwotę I raty ujęłam na rozliczeniach międzyokresowych kosztów).
Czy postąpiliśmy prawidłowo?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX