Jak rozliczyć nieprawidłowe wypłaty po śmierci pracownika?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Ziółkowski Paweł
Odpowiedzi udzielono: 24 marca 2021 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Pytanie dotyczy nieprawidłowego rozliczenia po śmierci pracownika wskutek odpowiedniej informacji w dziale kadr o śmierci pracownika. Pracownik zmarł 3 grudnia, natomiast przeprocesowano listę dodatkową już po śmierci, z data wypłaty na 10.12.2020 r. Lista rozliczona została z pełnym oskładkowaniem, została też uwzględniona w PIT-11 oraz PIT-4R za 2020 r.

Czy, a jeśli tak, w jaki sposób, należy skorygować taka listę płac?

W przypadku skorygowania, jak należy postąpić z PIT-11 oraz PIT-4R już wysłanym do urzędu skarbowego za 2020 r.?

W świetle przepisów podatkowych należności po zmarłym stanowią dla członka rodziny przychód z praw majątkowych, a przychód z praw majątkowych podlega opodatkowaniu bez potrącania kosztów uzyskania przychodów i kwoty zmniejszającej podatek. Przychód z praw majątkowych ujmuje się w informacji PIT-11, wystawionej na osobę, która pobrała prawa majątkowe, w rubryce właściwej dla tego źródła. Ponadto zaliczkę z praw majątkowych wpisuje się w deklaracji PIT-4R w wierszu zatytułowanym: "zaliczki na podatek pobrane od świadczeń z tytułu działalności określonej w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18 ustawy". W omawianym przypadku rozliczenie było jednak nieprawidłowe, stad wątpliwości co do sposobu korygowania oraz wpływu na już przesłane do urzędu skarbowego rozliczenia za poprzedni rok podatkowy.

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX